Khamis, 11 Ogos 2016

UBAT KENCING MANIS


POKOK CERI Kampung. Aku percaya semua orang pernah makan buah ini. Korang tahu tak, air rebusan daun pokok ini boleh mengurangkan kandungan gula dalam darah kita. PERCAYALAH.

Adalah satu hari tu, Ika (adik aku yang bekerja di FELDA Technoplant Kg Soeharto) telah terpilih untuk mendapat kemudahan kuarters di FELDA tersebut. Aku, Mak dan Mak Mok datanglah menziarah dia setelah seminggu dia berpindah. Aku terpandang pokok ini dan teringat apa yang pernah tertulis di dinding laman sosial aku. UBAT TURUNKAN KENCING MANIS.

Mak dan Mak Mok memang teruk bacaan gulanya. Mak siap injet kat perut dan makan ubat hari-hari. Mak Mok makan ubat setiap hari. Yelah ditambah pula masa bulan puasa tu, sebulan minum manis masa berbuka puasa. Kemudian, aidilfitri datang pulak dengan pelbagai hidangan meletop. Memang parahlah gula dalam badan. Jadi aku pun sarankan kepada mereka untuk mencuba. Alhamdulillah, seperti yang dikatakan. Memang berkesan. Mak Mok beritahu aku kandungan gula dalam badannya menurun. Cuma Mak aku tu, agak susah sedikit. Tak istiqomah kalau tiada yang memantau. Minumlah air rebusan daun pokok ini seminggu dalam 2-3 kali dan banyakkan minum air kosong. In Sha Allah, berkesan.


 

Tiada ulasan: