Rabu, 17 Ogos 2016

TEKANAN DARAH

Tekanan Darah (Hypertension)
Tekanan darah tinggi atau hypertension juga dikenali sebagai “silent killer” atau pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda symptom atau amaran seperti sakit gigi ataupun sakit belakang. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh membawa risiko serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang dan demensia.

Faktor-faktor yang mempengaruhinya termasuklah faktor seperti sejarah keluarga, umur, etnik dan gaya hidup seseorang tersebut.

  • Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mm Hg atau lebih rendah.
  • 140/90 mm Hg digunakan sebagai indikator untuk tekanan darah tinggi, tidak mengira usia seseorang itu. Angka pertama adalah tekanan sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda.Angka kedua ialah tekanan diastolik iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.

7 Langkah Kurangkan Tekanan Darah Tinggi
  

Kurangkan berat badan: Dah sepatutnya aku kurangkan berat badan ni. Tak bermaksud sampai jadi model lah. Dalam carta atas tu aku kena kurangkan lebih kurang 33kg. Hehehe. Persoalanya mampu ke aku ni.

Bersenamlah dengan kerap: Dah kena selalu bawak Yelo jalan-jalan ni. Main kejar-kejar sekitar Kg Melayu Subang. Hahahaha

Kurangkan pengambilan garam: Ini macam susah sikit nak buat. Yelah tekak aku ni melayu. Ikan masin memanjang. Termasin dalam masakan itu perkara biasa. Huhuu

Jangan merokok: Hahhaha no komen

 
Kurangkan Stres. Kerja tak stres pun. Tapi mangkuk tu yang buat aku STRES

Amalkan diet yang lebih baik. Makan macam biasa tapi pastikan SEIMBANG.  

Jangan leka: Monitor tekanan darah lebih kerap. Hahhaha



YELO & TEJA


 
 Entah apalah yang disembangkan berdua tu. Berbalas-balas bunyik yang aku tidak faham. Yang aku faham cuma 'menggatal'.



Tiada ulasan: