Jumaat, 23 September 2011

TIPS MENYEMBUHKAN HATI

Patah hati boleh sahaja dikategorikan sebagai masalah jiwa. Sehingga ada yang berpendapat cara untuk merawatnya memerlukan terapi dan kaunseling.
 
Patah hati boleh sahaja terjadi kepada sesiapa dan bila-bila masa tetapi yang penting harus disedari bahwa perjalanan hidup kita tidak berhenti sampai disitu, ada yang lain menunggu anda. Kualiti anda sebagai manusia dilihat dari bagaimana anda bersikap terhadap satu masalah. Justeru itu aku cadangkan bagaimana menyembuhkan diri dari patah hati dan mengganti hari-hari yang muram dengan semangat baru.

Bukan sahaja untuk kalian, ini adalah persiapan untuk diri sendiri juga. Manalah tahukan, hari ini kita disenangi esok belum tentu …. Hehehe


1.BERSAHABATLAH

Bersendirian ketika sedang bersedih bukan cara yang terbaik, luahkan kepada seorang sahabat yang anda percayai. Memang betul, masa sedih inilah anda suka menyendiri dan mengasingkan diri. Lebih tepat tidak mahu diganggu. Memang perlu waktu-waktu ini tetapi jangan terlalu lama sehingga ia bisa menghilangkan diri anda di dalam kesedihan itu. Tapi untuk mengembalikan keceriaan dan semangat, anda harus selalu bersama orang lain seperti sahabat atau keluarga. Bukan untuk dinasihati tapi untuk mengeluarkan tenaga negatif dari tubuh. Maksudnya daripada anda menghabiskan tenaga dengan menangis dan meratap seorang diri akan lebih bagus jika anda jalan-jalan bersama sahabat menghibur diri.

2. MEMBACA

Membaca buku, majalah atau tips motivasi di internet secara tidak langsung dijangka dapat membantu kita menyelesaikan masalah. Buku yang bagus akan memancing imaginasi dan membuat anda asyik sendiri dan melupakan sementara waktu kesedihan anda. Ingat patah hati tidak punya ubat yang khusus  selain waktu, jadi dengan menghabiskan waktu secara positif sedikit demi sedikit kesedihan anda akan terhapus.

3. JANGAN GOPOH CARI PENGGANTI
 
Ketika sedang sedih kadang kita mudah jatuh cinta dengan orang lain. Sabar dahulu, jangan tumpahkan masalah anda kepada orang lain. Terjebak dengan orang baru akan membuat hidup anda menjadi lebih huru-hara. Alangkah baiknya jika anda merenung seketika dan mengenang ‘bekas anda’ dari sisi positif. Dan dikemudian hari ketika bersama dengan yang lain, anda tidak akan mengulang kesalahan yang sama.


4. TEGAS

Jika memang sangat sulit melupakan ‘bekas’, bersikap tegaslah pada diri anda sendiri. Hapus segala yang berhubungan dengan dia mulai dari facebook, twitter, nomor telepon, gambar-gambar dan segala sesuatu yang mungkin mengingatkan anda kepada ‘bekas’.

5. BERSUKAN

Ketika bersukan, tubuh akan mengeluarkan zat-zat beracun yang dihasilkan ketika stres. Jadi bersukan membantu tubuh lebih rileks dan suasana hati anda akan lebih aman damai. Bersukan akan membuat anda lebih percaya kepada diri sendiri dan bermental positif.

6. MENULIS

Menzahirkan kata-kata melalui tulisan atau luahan kepada teman adalah salah satu pelepasan tenaga negatif tubuh. Setelah kata-kata dalam hati terluah, biasanya badan jadi lebih rileks, pikiran jadi tenang dan ingatan kepada ‘bekas’ tiada membawa erti apa-apa lagi. Sambil menulis anda juga akan terfikir bahwa ‘bekas’ anda itu memang bukan yang terbaik untuk anda. Dan bila sampai satu tahap nanti, anda akan terfikir, dia layak mendapatkan yang lebih baik dari anda dan segala marah, dendam akan terhapus. Hmmm BETUL ke?
 

Tiada ulasan: