Isnin, 11 Julai 2011

PERCAYA vs TAK PERCAYA

Mempercayai seseorang bukanlah mudah sebenarnya. Lebih-lebih lagi kalau usia hubungan kamu tu baru nak mencecah setahun jagung. Hahaha masa inilah baru nak mengenalinya. Masa inilah juga perasaan dihantui dengan 1001 perasaan yang bukan-bukan. Curiga, sangsi, sayang, rindu silih berganti. Ditambah pula dengan 'pernah mengantoikan dia' beberapa kali. Ada juga yang sudah lama mengenali tapi masih juga belum mempercayai antara satu sama lain. Jangankan yang bercinta, yang dah menikah pun masih huru-hara bila dalam situasi begini.

Dalam satu perhubungan, tidak wajar sekiranya kamu masih tidak ada kepercayaan terhadap si dia. Walaupun mungkin kamu tidak akan mempercayai si dia seratus peratus, tapi tak salah kalau kamu meletakkan anggaran dibawah 70 peratus keyakinan kamu terhadapnya. Tapi mudahkah kamu melakarkan kepercayaan terhadap si dia?

Hahaha cakap senanglah. Cuba buat, nak tengok. Ini mungkin boleh membantu. Ini adalah antara faktor-faktor yang boleh menimbulkan kepercayaan tersebut. Jom kongsi bersama. 1 - Konsisten.
2 - Boleh dikawal
3 - Komitmen
4 - Kejujuran
5 - Terima seada-adanya
6 - Perlu dimengertikan
7 - Simpati
8 - Diyakini
9 - Perbezaan pendapat
10 - Elakkan dendam
11 - Berfikiran terbuka
12 - Tulus dan jujur
13 - Tak selalu didampingi
14 - Jauh di mata dekat di hati
15 - Persamaan
16 - Tak saling menyalahkan
17 - Hormat-menghormati
18 - Penghargaan
19 - Bukan materialistik
20 - Perancangan bersama

Kalau korang lepas yang 20 diatas tu, insyallah semuanya selamat. Checklah sendiri ya! hahaha

Gambar-gambar yang aku rakamkan masa aku bercuti di Kuching, Sarawak. Holala




Tiada ulasan: