Khamis, 24 Februari 2011

JUJUR

Definasinya bolehlah disama tarafkan dengan keterbukaan, lugu, polos, orang yang berterus terang dalam mengatakan sesuatu dengan spontan dan tidak terlindung atau dalam bahasa modenya lurus macam tiang lampulah, ha kan senang. Hahaha. Kalau ditanya rata-rata nak kawan yang jujur, nak pak we yang jujur, nak laki yang jujur. Tapi sejauh mana diri sendiri itu JUJUR. Korang tu jujur sangat ke? eleh paling tidak pun selalu 'bohong sunat' kan. Hmm dah agak dah.

JUJUR bukan lebel yang kita boleh lekat di dahi. 'AKU JUJUR'. Jujur adalah anugerah mulia, yang dihadirkan dari jiwa yang bersih. Berkatalah dengan jujur tentang perasaan kamu, tentang diri kamu. Dan bila orang lain tidak dapat menerima apa yang kamu katakan dengan jujur, bermakna orang itu 'tidak serasi'. So boleh lah mula cari orang lain.  Tapi korang jangan jujur dengan salah orang pulak. Nanti NAYA beb! Kadang-kadang JUJUR mengambil masa yang lama untuk diterima. JADI BERSABAR BANYAK-BANYAK ya. 'KEJUJURAN ITU PENTING, WALAUPUN ADAKALANYA AMAT MENYAKITKAN'

Tiada ulasan: