Jumaat, 4 Februari 2011

AKU DAN PANGKIN

Pagi-pagi tadi aku dah mulakan kerja-kerja rutin. Kemas belakang rumah. Bawah pokok-pokok yang ada kat belakang tu. Tengahari sikit aku memerah kederat memotong kayu dan papan untuk dibuat pangkin. Mak aii kayu masak ni punyalah keras nak dipotong. Berjaya juga buat pangkin tempat duduk-duduk dikala panas tengahari akhirnya. Itu memang port aku bila balik kampung. Selalunya aku lepak berdua je dengan Mak. Duduk atas akar-akar pokok cempedak sambil bergossip. Bermula hari ini, aku dah boleh bawak tikar bantal untuk golek-golek dengan Mak. Hahaha lagi banyak gossip yang keluar tu nanti.

Masa memaku papan tadi ter'martol' (tertukul) ibu jari. Ouchh inilah antara pengorbanan kecil yang aku kena bayar untuk berlazat-lazat kemudian hari. Dahlah kaki kena kaca, jari pulak terketuk mujur juga tak kritikal. Hahaha. Cuti ini banyak memerap di rumah. Punyalah malas untuk kemana-mana. Saya sayang rumah saya. Hehehe

Tiada ulasan: