Jumaat, 4 Februari 2011

AKTIVITI CUTI CNY


Pagi-pagi lagi dah bagun dan menolong mak memasukkan tanah bakar ke dalam pasu untuk projek cilinya. Ingatkan sebijik dua saja pasu yang perlu diisi. Sekali banyak lah pulak. So aku berenti sekejap untuk sarapan pagi sampai jam ini. Mak cakap dia nak buat porch di bahagian belakang rumah tu. Hmm dia ada anak 'jantan' yang macho gila, tapi kat anak jantan yang tak berapa macho ni jugak lah dia mengadu. Ciss harus si emi ni kena lempang ngan aku jugak. Kejanya makan tido makan tido jelah. 

Nampaknya kena buat jugak tu, setakat yang mampu dengan kederat aku jelah. Kayu-kayu bekas runtuh rumah tempohari harus dialihkan dahulu. Ni aku tengah kumpul tenaga lah ni. Semalam masa menyapu dan membakar sampah di bawah pokok cempedak tua tu kaki aku terpijak serpihan kaca. Ni tengah merana menahan sakitlah ni. Si Nurul dah keluarka kaca tu tapi tetaplah sakit. Haha itu baru sikit ek. Mengada-ngada je lebihnya ni.

KUIH KOCI LABU DENGAN INTI DURIAN
Dari semalam mak cakap nak buat kuih koci tu. Pagi ini baru dapat buat. Sempat jugak aku menolong membungkus kuih tu. Aku bungkus tak sekemas Mak lah. Bungkusan aku besar-besar dan pendek. Si Nurul dan Ika gelakkan aku. 'Eheh sama pulak kuih koci ni dengan kak ita, gemuk pendek' Wahhh gurau melampau tol. Aku tinggalkan dapur dan kuih koci tu. Baiklah aku buat benda yang aku tahu saja. Apalagi ambik kamera dan snap sana-sinilah.

Tiada ulasan: