Khamis, 29 Julai 2010

LAYAN

Maut betul. Hari-hari boleh tidur selepas jam 3 pagi. Pening kepala aku ini. Rasanya bekerja dengan orang bisu lebih baik. kalau semua orang yang boleh bercakap mula mengarah itu ini, macam inilah jadinya. Orang ini cakap lain, orang itu cakap lain. PENING betul yang bekerja ini. Nak muntah darah pun ada dah ni.

Acara karaoke saringan tengah berjalan. Gamat jer dewan.

p/s: gambar tak dapat upload sebab cable tertinggal di bilik.

Selasa, 27 Julai 2010

AKU DAN JENGKA 7

Perjalanan dari Shah Alam ke Felda Jengka 7 memakan masa selama lebih kurang 2 jam setengah. Aku bersiap sedia dari jam 6.30 pagi.Jam 7.30 baru partner aku tu sampai. BENGANG jugak aku. Cehh janji 1 MALAYSIA dia nih. Tapi tak apalah, dia yang memandu ke destinasi akhirnya. Heheh. Jam 10 pagi kami tiba dengan bergaya. Tapi hati aku ni berdebar-debar pulak bila jam ditangan sudah menghampiri 10.30 pagi. Cuak gila. 10 minit kemudian BOSS sampai. Bila dia nampak saja kami dia buat muka selamba je. Mesyuarat kali pertama dia sampai dulu daripada kami. Aduihh kena perli semacam, 'janji orang malaysia macam ni lah'. Fuhhh. Menusuk jantung. Alhamdulillah kami sudah ada perubahan. Hehehe

Dalam mesyuarat kali kedua ini agak panas cuacanya. Masing-masing tamak macam dapat durian runtuh saja. kami yang staff ini hanya tengok timbunan duit yang bertukar tangan itu. Huh asal dapat duit semua boleh buat lah. Tapi yang buat kerja bagai nak gila yang ini juga. Si FM kena marah dalam mesyuarat sebab tak sediakan map lokasi untuk gantung bunting dan banner. Aku dari awal sudah berpesan. Rupanya dia tidak buat juga. Dah kena marah depan orang ramai. Tak berapa lama lepas itu dapat sms 'adab masa mesyuarat, jangan bercakap dalam telefon, jangan keluar dari bilik mesyuarat lama-lama...bla bla'. Ha kan dah kena. Kira tercalar juga mood dia aku tengok. Senyap saja sepanjang masa makan tu. Yelah sapa tak hilang mood kalau kena marah dalam mesyuarat depan orang-orang luar kan. Tapi kita ni sebagai staff kenalah beringat. Tak apalah dia pun orang baru. Baru 2 bulan bekerja dengan BOSS ini. Mungkin tak biasa. Dia belum tengok kalau TANSRI baling handphone orang yang berbunyi-bunyi dalam mesyuarat pulak tu. Kalau dia nampak, sah-sah tak sempat comform dah resign.
Aku memang dh silent kan mode talefon bimbit, tetapi sebab orang AMBULAN nak talefon, aku kena jawab juga lah. Alhamdulillah aku dapat mencari ambulan dari MARAN untuk cover dua hari itu. Itu pun ada Abang Polis Bantuan yang tolong. Memang wajarlah kan, dah namanya pun POLIS BANTUAN. Hehehe. Cadangan awal hendak tidur saja dalam dewan, tetapi kawan aku yang berdua itu sudah dapatkan bilik yang tidak berapa jauh dari lokasi. Hehehe BEST jugak kan. Alhamdulillah lagi.

Isnin, 26 Julai 2010

ORANG YANG SAKIT

Esok dengan rasminya aku akan ke Felda Jengka 7, Pahang. Hmm makin panjanglah muncung kakak tu bila dapat tahu kami pergi tanpa mempelawa dia. Eleh bukan kami pun yang beriya-iya nak ke sana. Dah BOSS yang suruh, kami ni ada kuasa ke cakap 'tak nak'. BENGONGLAH. Tulah masa di Felda Besout ituari depan BOSS tunjuk-tunjuklah 'saya sangat rajin'. Belakang BOSS dia duduk menyandar sambila berkipas-kipas lagi. Kan dah kena cop 'berlakon'. BOSS kita ni matanya bukan saja di depan, dibelakang kepalanya mata dia lagi tajam beb. Tak daya dah nak menolong.  MAAF sajalah ya.

Hahaha sekarang ni akak tu sangat P&C. Kalau BOSS DR dia panggil masuk bilik, dia siap tutup pintu lagi. Wakaka, lawak tahap cipotl. BOSS DR tu pulak kalau nak cakap dengan aku, dia yang keluar ke tempat aku, siap boleh borak-borak without masuk bilik pun. Tak ada apa yang nak di P&C kan. Aku dengan dia kan satu Jabatan. Apalah sangat kan. Tak fahamkan. New secretary pun dah mula pening-pening dengan akak tu. Bila saja dengar aku akan duty keluar sampai hujung minggu, dia sudah tarik muka. Risau dan tak tahu dengan siapa dia nak bertanya. Tak baiklah buat orang begitu kan. Pintu bilik BOSS DR pun sudah ditutupnya rapat-rapat. Kunci siap sorok-sorok. Aku berdoa satu hari nanti, dikala tengah malam biar BOSS DR tu mintak dia masuk office sebab nak cari dokumen dalam bilik. Tengok dia punya meraban pulak.
Dia paling tidak berkenan kalau-kalau kawan-kawan aku lalu dan bertegur sapa dengan aku. Kalau korang tak percaya, masa dia ada korang singgahlah tempat aku dan berborak dengan aku. Korang tengok muka dia macam mana. Hahaha takut cerita P&C dia tu diketahui oranglah tu. kawan baik dia pun semuanya yang pernah rasa tergugat dengan aku. Maklum sajalah aku kan orang yang terpilih. Kadang-kadang hilang sabar jugak dengan orang yang macam ini. Tapi tulah, nak ambik tahu rasa buang masa, tak ambil peduli menyakitkan mata. Mahu tak mahu layan saja lah kan.

GILA KERJA

Sekarang ini kerap sangat aku tak larat nak menulis di dalam blog. Kalau dulu balik saja kerja dah mula menulis. Tapi sekarang dah tak larat. Mahunya tidak balik kerja pun lambat. Mata dah tahap-tahap nak ditongkat saja. Kadang-kadang mandi pun tidak, bersihkan mana-mana yang perlu terus lompat atas katil. Kadang-kadang yang lain terlelap depan laptop pulak.

 
Ishh sebok amat sekarang ini ya. Tadi pun aku stayback sampai jam 5.30. Jam 6 petang baru sampai rumah. Hujan lebat pulak, apa lagi layan sekejap mata ni. Dekat nak maghrib baru bangun mandi-manda. Si Floor Manager tu ajak aku temankan dia ke pejabat jam 8.30 malam tadi. Nasib baik tak jadi sebab dia takutkan kilat. Hahaha. Kiranya kelas lagi aku kan. Aku kalau setakat kilat-milat tu aku tak kisah sangat. Tapi kalau yang pakai uniform putih-putih tu pastu terbang-terbang ala-ala superman dan mengilai-ngilai tu memangah aku kecut. Ehhh SEGAN LE kata orang!

Selasa 27 Julai 2010, aku sudah mula berkampung di Felda Jengka 7. Program kali ini, BOSS hantar aku, Floor Manager, Boss baru dan PA dia saja. Kawan-kawan yang lain direhatkan. Tapi jauh disudut hati aku berdoa mudah-mudahan bangun pagi ini dia berubah fikiran. Biarlah team aku kali ini pergi semua. Bersemangat sikit aku disana walaupun kerja tahap buruh kasar. Memanglah yang menanti aku di sana tu SUKARELAWAN seramai 100 orang, tapi aku tak yakin aku boleh kawal semua. 

Oh ya, aku ada jawatan baru. Setiausaha Program di Pahang ini. Kalau hampeh program ini, akulah antara orang yang akan dibasuh dulu. Selain itu, aku juga mesti memastikan lokasi majlis bersih tahap 5 bintang. Khemah dan PA sistem aku yang buat layout dan tempah. Ambulan dan perubatan pun. Si FM pula tugasnya design dan printing, perjalanan dalam dewan, emcee, dan apa saja yang ada dalam dewan. 

Kiranya program kali ini aku dan FM kena bertanggungjawap sepenuhnya. Secara tak langsung aku dan dia kena saling membantu dan bekerja keras. Banyakkan tugas budak 2 ekor ni. Korang ada rasa tak BOSS aku tu saja mahu COBAK kemampuan kitaorang? Doalah aku dan FM boleh buat dengan HEBAT sekali ya. Oh ya, memandangkan aku dan FM saja yang kena duty kali ini, kami tidak bercadang untuk menginap di hotel yang disediakan. Nak tahu tak dekat mana kitaorang bercadang untuk membuta?? Dalam stor dewan, nasib baik ada dua stor dewan tu. Dan aku sentiasa berdoa janganlah ada orang yang cuba menangkap basahkan kitaorang. Tak rela masuk Utusan Malaysia mukasurat 13 jugak. Auwww

Rabu, 21 Julai 2010

AKU ADALAH AKU

JULAI merupakan bulan ujian untuk aku. Mungkin ramai yang tak perasan tapi itulah hakikatnya. Aku nyaris kantoi sebab aku bukanlah orang yang penyabar sangat. Kena marah pada benda-benda yang amat tak LOGIK cukup menyeksa. Dah ini yang aku minta terpaksalah telan dengan payahnya. Baru hari ini aku tahu MENGAPA? Kenapa aku tak dapat tapak bazzar tahun ini. Sebabnya, banyak program-program bulan puasa yang telah diatur padat. Yang terbesar di UKM Bangi. Dan BOSS pula asyik meletakkan aku sebagai pembantu. Jangan harap aku dapat cuti separuh hari selama bulan ramadhan ini. Terkedu dah tercekik rasanya tengkuk aku ini. Cuba bayangkan kalau aku dapat tapak tahun ini. Macam manalah aku punya bersilat nanti ya. Dah tentu-tentu aku berpening-pening memikir macam mana dan macam mana...

Buat masa ini aku banyak menghabiskan masa dengan menyiapkan keperluan-keperluan program. Surat jemputan pelbagai Jabatan, NGO, Pertubuhan dan lain-lain. Aku baru dapat BOSS baru, tapi jawatan dia sama saja dengan aku. Ehh. tapi dai baik dengan ED so naiklah sekaki darjatnya. Aku masih begini. Petik sajalah untuk apa-apa kerja pun. Larat aku buat, tak larat tadah saja telinga untuk dimarah lagi. Nasib seorang kuli, beginilah.
 
Awal bulan aku sudah dihidangkan dengan program taklimat di Shah Alam, Pertengahan bulan dengan program di Felda Besout, Trolak dan Palong yang mengejut dan terperanjat. Akhir bulan ini akan ada lagi program di Felda Jengka yang akan berlangsung selama 2 hari dengan melibatkan pelbagai aktiviti termasuklah motorcross dan rally dalam ladang sawit. Perghh. 

Aku akan menghadiri mesyuarat dengan pihak pengurusan FELDA hari jumaat ini di Felda Jengka 7. Bersama dengna FLOOR MANAGER baru tu. Harap-harap boss aku tu tidak sekereta dengan aku. Jumaat itu juga MAK berkenduri di kampung. Alahai sempat ke aku menjengah. Aku dah penat, aku dah tak larat. Aku perlukan sokongan untuk terus berdiri dan berlari.


p/s: aku cukup tak faham kenapa? akak tu marah aku tak bersebab. Bukan aku saja, kawan-kawan baik aku jugak. PELIK LAH   manusia yang seorang ini.

Selasa, 20 Julai 2010

BANNER YANG HILANG

Aku sebenarnya lupa nak cerita. petang Sabtu tu, lepas kena marah-marah dan kena jelingan manja oleh EVENT DIRECTOR aku berpakat dengan kawan-kawan untuk melarikan diri. Lokasi dan masa yang sesuai kami melarikan diri ialah dengan alasan untuk memasang banner besar di simpang utama.Kami berenam pergi ke simpang dengan hati yang bengkak dan kecut. Hehehe
Banner besar tu kami pasang dengan seribu kepayahan. Akhirnya tegak juga banner tersebut. tetapi malang tidak berbau. Pagi ahad jam 6.30 pagi kawan aku melapurkan banner tu hilang. Hampehh betul orang FELDA ni. Itu pun nak curi. Tapi tak apalah, sempat jugak kami bergaya santai di depan banner tu. BUKTI TU, bukti kami buat kerja dengan bersungguh-sungguh.

Sampai habis majlis kami masih gagal mengesan ke manalah si BANNER itu dihilangkan. Entah-entah ada orang rembat banner tu untuk repair jamban dan reban ayam dorang kot. Ish-ish orang melayu kalau nak mencuri memang TAK GEMPAK. Cubalah curi benda yang GAH sikit. Ini setakat banner, apa kelass. Buat malu kaum jer tu.

Isnin, 19 Julai 2010

DAH SELESAI DI NEGERI SEMBILAN

Aku baru sahaja balik dari tugasan di luar kawasan. Jauh juga Felda Palong 6, Negeri Sembilan nun. Secara kasarnya memang le BEST, tolaklah part yang kena MARAH dan MAKIAN MANJA tu. Group kali ni memang BEST. Kami bekerja tak kira masa. Tiap-tiap hari mesti dekat-dekat jam 2 pagi baru settle kerja, itu pun sebab dah tak larat mata ini. Hari terakhir sebelum hari majlis, aku dan kawan-kawan tidur jam 4 pagi. Semua tu untuk memastikan event berjalan lancar seperti yang di order oleh Dato'. Aku banyak membantu tugas-tugas FLOOR MANAGER, maklum sajalah FM kali ini orang baru. Aku yang berpengalaman sedikit tugas-tugas FM ni, memberi tunjuk ajar yang perlu saja, yang lain dia kenalah fikir sendiri. Alhamdulillah, Dato' memujinya.

BALIK KAMPUNG
Hari isnin kami dikira masih bertugas, walaupun hanya tidur dirumah. Aku mencuri masa inilah untuk balik ke kampung barang sekejap. Tengok mak yang kabarnya tengah sakit di pergelangan tangan kanan.Masa balik tadi aku tengok tangan mak sudah berbungkus. Kesian pulak tengok Mak begitu. Bahulu pun dia tidak dapat buat untuk beberapa hari ini. Hari Jumaat malam Sabtu, rumah mak ada kenduri menyambut puasa dan kesyukuran sebab rumah mak dah siap sepenuhnya. Aku tak pasti lagi sama ada boleh balik atau tidak, kabarnya bertugas ke Jengka pula. Aku tak balik tak apa kot, asalkan duit ku balik. Hahaha

Jumaat, 16 Julai 2010

AKU,KAWAN DAN FELDA PALONG

Aku dan 4 orang kawan-kawan lain sudah berkampung di Felda Gemas/Palong atas arahan Dato'. Tiada alasan untuk mengelak lagi. Harap-harap akan ada bantuan yang datang hari ini. Pembahagian tugas dikirim kepada kami melalui sms.

1. Aku - Lakaran peta, cari sukarelawan, briefing dan tunjuk ajar kepada sukarelawan.
2. Ayoi - Pengawasan Khemah, keperluan dan tempat diluar dewan
3.Yusman - Floor manager, pergerakan didalam khemah
4. Liza - Hotel dan penginapan
5. Farhad - PA merangkap pemandu kepada Encik Rafiai (Boss of the event)

Rungsing betul aku kalau tercacat cela majlis ini nanti.
HARI LAHIR
Semalaman aku mencari line internet dengan broadband yang dibekalkan. Dari petang semalam aku tidak dapat mengunakan kemudahan internet. Jam 2 pagi barulah aku berjaya menghantar deraf surat ke ibupejabat melalui email. Harap-harap mereka di sana terima email aku dan mengambil tindakan segera. Aku boleh buat surat sendiri disini, apakan daya printer tiada disisi, dan aku nampaknya kena 'jipang' untuk tandatangan surat itu nanti. Hahahaha

Sedang aku kusut-kusut mencari line internet, kawan-kawan aku yang bertiga tu menyanyikan lagu happy birthday,tiada kek, tiada apa di dalam dewan yang sedang tongang langgang, Hahaha best. TERIMA KASIH

p/s: tak dapat letak gambar dari kamera sendiri sebab tidak berkesempatan untuk memetik shutter pun 

Rabu, 14 Julai 2010

RAHSIA DISEBALIK UNGKAPAN

Kita tak pernah kenal apalagi bertegur sapa dengan orang agung ini. Tapi bila tersebut saja nama dia secara automatik kita akan terbayang limpahan darah seumpama lautan di zaman kegagahannya dulu. UNGKAPAN EMAS yang tersimpan begitu lama menyimpan rahsia yang akhirnya membuka jawapan sendiri. Baru hari ini kita berterima kasih kepada insan yang bermisai kontot ini. Dan secara tidak langsung kita memuji tindakan tegas yang diambil. Agak-agaknya kalian tahu tak kenapa HITLER membunuh si yahudi ini.

Kalau hari ini dia masih bernyawa, aku akan menjadi salah seorang sukarelawan yang dengan senang hati membantunya untuk membunuh si Yahudi. ALLAH HU AKBAR! ALLAH HU AKBAR! ALLAH HU AKBAR!

BLUES FELDA PALONG
Aku tak tahu dari mana datangnya arahan mengatakan program ini berjalan seperti yang dijadualkan. Tiada sambutan daripada warga tempatan. Menelefon pegawai-pegawai FELDA pun susah untuk mendapat jawapan. Macam tak sudi saja tapi malu-malu pula nak memberitahu. CAKAP SAJALAH TAK NAK. Tak perlu aku dan kawan-kawan disini berkerja bertungkus lumus.  Kurang ajau sungguh....

Selasa, 13 Julai 2010

PALONG OH PALONG

Baru balik dari Negeri Sembilan dari jam 8.30 pagi - 10.15 malam. Melawat ke tapak lokasi majlis yang dijadualkan hujung minggu ini. Letih saja ke sana. Tiada sambutan daripada pihak pengurusan FELDA. Rasanya akan dibatalkan saja program itu. Kan aku pernah cakap, kita tiada kuasa untuk memaksa orang untuk suka dengan kita lebih-lebih lagi bila kita ini dianggap PESAING. Ketua aku tu macam sudah tawar hati sahaja untuk meneruskan mandat yang diberikan. Aku dan kawan-kawan lain berada ditengah dalam gelisah saja. Ditambah pula Dato' Pengarah Eksekutif yang seperti mahu mengawal pergerakan kami keluar masuk pejabat. Bila hilang saja sebok mencari. Pening lah pulak.

WORLD CUP 2010
SPAIN berjaya menambah antara pasukan yang memiliki bintang di atas logo kebanggaan. Sudah berakhir World cup 2010. Women world cup 2010 baru bermula. Tetapi tahap kegilaan aku tidak bermula lagi. Eleh bukan ada pakwe hensome-hensome pun yang aku nak tengok. Tak Best lah. 




Isnin, 12 Julai 2010

BELANDA KE SPAIN?

Tadi meniaga habis semua jualan kami. Memanglah seronok, tapi penat sikit lah. Mata dah mengantuk amat, harus tidur dulu sementara menunggu WORLD CUP 2010 FINAL SESSION . Antara Belanda dan SPAIN, aku tak pasti mahu sokong pasukan yang mana. Hendak dibandingkan kedua-dua pasukan pun bermain dengan baik sekali dan untuk Belanda aku labelkan sebagai YANG GANAS SEKALI. Pada awalnya kedua-dua pasukan ini bukanlah pasukan pilihan jika nak dibandingkan dengan BRAZIL, ARGENTINA, ENGLAND dan yang lain-lain tu. Kiranya pasukan ini hanya pasukan PICISAN sahaja. Tapi tak sangka pula bisa bermain sejauh ini. Tak kisahlah siapa pun yang menang asalakan permainanya HEBAT cukuplah.

GERMANY hanya layak menduduki takhta ke tiga di dalam arena WORL CUP 2010 ini. Game terakhir semalam tu, si KLOSE tidak diturunkan. Jenuh juga aku mencari manalah si jersi no 11 tu. Rupanya memang tidak diturunkan. Huh

Cuba korang perhatikan logo di sebelah dada kiri si KLOSE tu. Kan ada 3 bintang, itu membawa erti GERMANY sudah menjuarai 3 kali WORLD CUP. Setakat ini yang terbanyak rasanya BRAZIL dan ARGENTINA. Pagi nanti Sebutir bintang akan tersemat di dada kiri pasukan juara WORLD CUP 2010 ini. Kita tengok sama-sama lah ya. BELANDA KE SPAIN..... 

Cuba tengok barisan skuad SPAIN ni. Bukan calang-calang orangnya...






1Iker CASILLAS
GKReal Madrid (ESP)
2Raul ALBIOL
DFReal Madrid (ESP)
3Gerard PIQUE
DFBarcelona (ESP)
4Carlos MARCHENA
DFValencia (ESP)
5Carles PUYOL
DFBarcelona (ESP)
6Andres INIESTA
MFBarcelona (ESP)
7David VILLA
FWValencia (ESP)
8XAVI
MFBarcelona (ESP)
9Fernando TORRES
FWLiverpool (ENG)
10Cesc FABREGAS
MFArsenal (ENG)
11Joan CAPDEVILA
DFVillarreal (ESP)
12Victor VALDES
GKBarcelona (ESP)
13Juan Manuel MATA
FWValencia (ESP)
14XABI ALONSO
MFReal Madrid (ESP)
15SERGIO RAMOS
DFReal Madrid (ESP)
16Sergio BUSQUETS
MFBarcelona (ESP)
17Alvaro ARBELOA
DFReal Madrid (ESP)
18PEDRO
FWBarcelona (ESP)
19Fernando LLORENTE
FWAthletic Bilbao (ESP)
20Javier MARTINEZ
MFAthletic Bilbao (ESP)
21DAVID SILVA
MFValencia (ESP)
22Jesus NAVAS
FWSevilla FC (ESP)
23Pepe REINA
GKLiverpool (ENG)

Sabtu, 10 Julai 2010

KERJA & SENAMROBIK

Baru balik kerja. Sepatutnya jam 1 lagi tadi. Tapi CEO suruh hantar dokumen ke Felda Soeharto pulak. Hayun saja lah ke sana tadi. Balik pejabat jam 3 petang terus sambung kerja-kerja fotokopi dokument untuk ke Felda Palong 6 pada 17 dan 18 Julai nanti, Adeiii sakit pingang mak cik. oh ya 15 Julai nanti aku akan ke Felda Palong 6 untuk menghadiri mesyuarat koordinasi dengan warga Felda di situ. Aku memang suka kerja-kerja seperti ini. Tak perlu duduk di pejabat 24 jam. Pening aku nanti....

Tadi sempat juga menyertai senamrobik bersama kawan-kawan di WISMA dengan instructor baru pagi tadi. MEMANG BEST. Berjaya juga membakar kompolan lemak-lemak sayur yang sudah hampir tepu ini. Hehehe cuma part yang lemah gemalai tu aku tak dapat nak ikut sebab aku nih lebih keras dari konkrit rasanya. Lengok badan encik instructor lagi cantik alunannya daripada aku. Harus kena menuntut ilmu melembutkan diri dengan bersungguh-sungguh aku ni.

WORLD CUP 2010

Malam ini jam 2.30 pagi kene bersiap sedia untuk game terakhir pasukan kesayangan si GERMANY tu. Walaupun tak dapat ke FINAL GAME aku tetap bersamanya. Hehehe. GERMANY vs URUGUAY siapalah agaknya berada di tempat ketiga ya?? Kalah menang belakang cerita yang penting permainan harus cantik dan bertenaga. Kalau si KLOSE berjaya menyumbatkan gol nanti, rasanya dia akan tercalon antara yang terbanyak menjaringkan gol bersempena dengan world cup tahun ini. Perghhhh

Khamis, 8 Julai 2010

KERJA BANYAK TAPI SERONOK

Tadi aku balik dari pejabat jam 9 malam. Rasanya sejak pindah di sini, hari-hari aku balik lambat. Kalau masih di sana jangan haraplah aku akan duduk lama-lama. Dari pagi gelisah saja. Kejap-kejap tengok jam. Lepas tu ngadap PC, walaupun tak tahu hendak buat apa lagi. Pernah jugak aku bantai tidur, tapi itupun lepas aku makan ubat selsemalah. Nak bergolek-golek dalam surau aku tak sanggup. Bau BUSUK BETUL sejak ada orang yang suka tidur-tidur dalam tu. Loya tekak aku ni. Kalau nak solat mula lah nampak tisu bekas hingus bertabur sana-sini. Eyekk menjijikkan betul. Sebab tu aku lebih suka solat dalam meeting room. Kalau korang nak tahu, macam tulah kalau orang kerja dengan hati dan kalau orang kerja masa tak ada hati. Hehehe

Aku sudah menyiapkan cadangan Majlis Berbuka Puasa tahun ini untuk meraikan Anak-anak Yatim, Ibu Tunggal dan Warga Emas. Aku sudah menyiapkan bajet. Anggaran RM119,910.00. banyak juga ya. Aku juga sedang memikirkan alternatif lain untuk program itu. Manalah tahu kalau cadangan aku itu ditong sampahkan. Aku akan mencadangkan supaya majlis tersebut diadakan di Wisma saja. Bukankah pejabat di Wisma ini tahap 5 bintang. Ibu Tunggal dan Warga Emas yang datang tu pun orang-orang kampung aku saja, apalah salahnya kalau mereka itu ingin melihat sendiri Pejabat First class ini kan. Lagi pun aku sudah terbayangkan decoration yang tahap-tahap meletop mengelilingi Wisma itu nanti. Kawan-kawan sepejabat pun bolehlah dirai bersama kan. Huhuhu

Bermacam-macam program yang dirancang sebelum puasa menjelang. Kami dijadualkan akan ke Negeri sembilan dan Pahang dalam waktu yang terdekat ini. Aku tak kisah, tetapi kalau berselesih dengan hari aku meniaga tu, aku agak terkedu-kedu. Aku selalu berdoa agar semua majlis tu dibuat di hari Sabtu. Fuhhhh

GERMANY DAN SEMI FINAL SEMALAM

GERMANY akan menentukan nasib sama ada layak ditangga ke tiga ataupun tidak. Semalam aku hanya sempat menyaksikan sehingga habis first half. Half yang lain tu aku tengok dalam mimpi sajalah. Mengantuk amat.

HARI PENEROKA 2010 FELDAJAYA, TROLAK

Selang sehari dengan program di Besout 1 kami sekali lagi menjejakkan kaki ke Sempadan PERAK/SELANGOR. Kalau nak diikutkan memanglah penat aku ni, tetapi aku 1000 kali lebih rela daripada duduk dikalangan orang-orang yang banyak menyeksakan jiwa. Booth kami tercampak jauh lebih kurang 1km daripada tapak perasmian yang akan dilawati Pak PM. Tan Sri aku beranginlah dengan keputusan tu. Nak buat macam mana, bukan mudah untuk memaksa orang untuk suka dengan kita. Lebih-lebih lagi bila kita ini dianggap PESAING.

Sempat menziarah mak abah dikampung selama 1 jam. Itu pun sebab nak tumpang mandi. Cantik juga rumah baru mak yang belum sepenuhnya siap. Pintu utama tak pasang lagi dan halaman belum siap lagi. Si Nurul dah suruh aku beli rumput untuk ditanam di halaman depan tu. Rumput mutiara aku sudah mati terkambus tanah dan simen tempohari. Apa-apa saja lah kan.
Aku tengah bersengkang mata sebab malam ini jam 2.30 pagi ada game GERMANY vs SPAIN. Hehehe team kegilaan aku beraksi. Harap-harap dapat menundukkan SPAIN dengan 4 gol tanpa balas.

BAZAAR RAMADHAN 2010
Aku tak dapat tapak untuk meniaga tahun ini. Sedih amat. Segala kepenatan terus meresap satu badan. Kepala pulak dah mula sakit-sakit. Hati aku sakit tak tahulah nak luahkan macam mana. Sistem MBSA memang hampeh tahun ini. Bagilah si INDON meniaga dan orang melayu mintak sedekah saja nanti. Kalau masih ada rezeki aku, aku akan meniaga di tapak bazaar ramadhan Taman Bukit Subang tahun ini. 

Dan kalau tak ada juga, aku akan ambik cuti Raya Puasa awal seminggu untuk menjual daging lembu di kampung. Lembu aku kan dah ada lebih kurang 16 ekor. Apa lagi sembelih saja lah kan. Dapat jugak aku duit untuk beraya.





Ahad, 4 Julai 2010

PROGRAM DI FELDA GUNUNG BESOUT 1

Hari Sabtu itu, aku tiba di Felda Gunung Besout 1 jam 11.30 pagi. Katanya ada taklimat jam 12 tenghari. Laa rupanya jam 3 petang baru ada taklimat. Kalaulah aku tahu, aku balik kampung dulu jenguk Mak & Abah. Aku memandu pada skala memecut juga, entah-entah kena saman pulak aku.

Banyak reheasal yang kami kena buat bermula daripada jam 3 hingga jam 9 malam. Susun aturcara semula, tengok timing, test microfon, test MC script, usherette, pasang backdrop, susun gambar dan peralatan pameran dan macam-macam lagi. Perghhh Penat MELAMPAU. Mujur juga dapat boss yang baik dan sporting. Kalau kerja tahap buruh kasar seperti ini, kawan-kawan harus sekepala. Barulah penat tu tidak dijiwai. Kalau ada yang bekerja dengan muka yang kelat-kelat, amatlah mematahkan JIWA RAGA, secara tidak sengaja menaikkan darah juga.

Penat jugak bila dah lama tidak berprogram diluar seperti itu. Alhamdulillah, pagi  hari kejadian itu hujan turun selebat-lebatnya. Cuaca pun tak panas sangat, sedang-sedang saja. Cuaca BOSS-BOSS aku pun baik saja. Bila Tan Sri VIP kami tu tiba dia pun bercuaca BAIK saja. Senyum sana sini dan menegur kami yang bekerja di meja pendaftaran. Alhamdulillah....

Setelah penat bekerja selama 2 hari itu, kami telah memanjakan diri dengan aktiviti makan-makan dan mandi manda. Cukup HEBAT.

GERMANY BELASAH ARGENTINA 4-1

Malam itu aku dan kawan-kawan dapat menyaksikan game itu beramai-ramai di Dewan Orang Ramai Felda Gunung Besout 1. Dengan bantuan kawan-kawan IT dapat jugak kami tengok di LAYAR PUTIH sebesar meja ping pong. Terima kasih lah kawan-kawan IT. Bila MULLER mula menyumbat GOL di awal game, aku cakap dekat orang sebelah aku 'mesti 4-0'. Ramalan ku benar belaka. 

Dan buah hati aku si KLOSE tu menyumbat 2 gol. Wahh bangga tahap maksima. Mana-mana kawan yang menyokong Argentina tu kecewa tapi cukup terhibur dengan usaha dan semangat yang ditunjukkan pasukan Argentina. Nak buat macam mana, nasib tidak menyebelahi mereka.




Aku menjamu selera dengan durian kampung di tepi jalan ke SG. KELAH HOT SPRING dengan sebahagian kawan-kawan program. Senyum lebar orang yang jual durian tu. Kami makan durian macam orang gian dadah.  Akhirnya cuma tinggal 4 biji durian yang tergolek di atas meja. Itu pun secara tak sengaja kami teringatkan orang belakang yang mungkin TERINGIN AMAT makan durian.. Hehehe . Oh ya, sebahagian lagi kawan-kawan program aku tu terpaksa meneruskan kerja-kerja lain. Kami yang sudah selesai ini bersuka ria lah. Huhuhuhu Bukan kami tak ajak, bergedik-gedik jugak dorang nak ikut kami pada awalnya. Tapi tak boleh lah nak ikut sebab ada tugas yang lebih penting untuk dilangsaikan. Dan amatlah tak berbaloi kalau mereka ikut kami tetapi lepas tu semua kena sembelih. Huhuhu
SERANGGGG. Macam-macam jenis durian yang kami hadap petang tu. Ada yang warna kuning, warna putih, ada jugak yang warna putih dan pahit-pahit sikit. Tapi semuanya memang sedap dan  habis LICINNNNN da. Memang kami tak membazir langsung. bukan apa tak baik membazir. MEMBAZIR tu kan amalan si SYAITON.









Makan durian dan minum air kelapa muda berperisa pandan.







Ini adalah aktiviti berkubang berkumpulan. Macam budak-budak yang ponteng sekolah dan mandi sungai. Kihkihkih









Sabtu, 3 Julai 2010

BELANDA vs BRAZIL

Layan game diantara Nertherland(BELANDA) dengan Brazil (2-1) dalam internet saja . RTM masih merupakan rangkaian TV paling HAMPEH di abad ini. Cehh. Gol pembukaan Belanda  telah disumbangkan oleh FELIPE MELO(BRAZIL) yang tertendang gol ke gawang sendiri. Wahh MIMPI NGERI BETUL. Disebabkan sumbangan ikhlas dia tu, sepasukan BRAZIL terpaksa berkemas-kemas untuk ditapau balik. Mesti kene kutuk tahap melampau. Entah-entah turun saja kapal terbang kena tembak. Huhuhu. Gol kedua Belanda disumbangkan oleh SNEIJDER. Manakala ROBINHO 1 gol untuk Brazil. 

Menangislah manusia glamour dan bintang yang ada dalam pasukan Brazil itu. Aku tengah menunggu game jam 2.30 pagi nanti diantara Uruguay menentang Ghana. Entah siapa yang tersingkir kali ini. Kedua-dua pasukan ini bukanlah pasukan pujaan aku. Tetapi aku berminat untuk melihat aksi insan-insan yang mewakili negara masing-masing ini melakar sejarah di dalam arena WORLD CUP. Game 3 Julai nanti cukup merisaukan aku, kerana ARGENTINA bertemu GERMANY. Kedua-duanya adalah pujaan hati. Cuma pasukan German tu terlebih 20% sebab ada KLOSE. STILL LOVE KLOSE. 

KERJA LUAR

Aku akan bertugas diluar kawasan Sabtu dan Ahad ini. Ke FELDA Gunung Besout 1. Hati kuat untuk ke pasar malam kalau berkesempatan. Ingat Jam 12 ngam-ngam nak lari ke Shah Alam untuk meniaga. Wahh sungguh gagah aku ini ya. Maklumlah urat dawai dan tulang pun besi belaka. Hahahaha. Cita-cita tinggi sangat, entahkan majlis belum tamat aku dah tergolek ala-ala 'dog' gitu. Hajat dihati lepas habis game tadi nak start kereta balik ke kampung sebelum ke Besout esok. Tapi malaslah pulak. Aku sebenarnya tak sabar hendak tengok dan mengambil gambar rumah baru Mak di kampung. Mak cakap dah siap dan nampak cantik. Pandai betul mak aku ni mempromosi. Tak apalah kalau aku larat lepas subuh nanti aku singgah sekejap.