Jumaat, 9 April 2010

APA YANG KORANG BUAT?

Seksi betul tajuk diatas tu kan. Sebenarnya itu cuma gimik. Semua ini aku belajar daripada suratkabo tempatanlah. Tajuknya cukup memeranjatkan seluruh jantung, cerita di dalamnya, alahaiii hampeh jer.

Sebenarnya aku nak letak APA YANG KORANG BUAT BILA SAJA TERSEDAR DARI TIDUR(PAGI sebab ada jugak yang tidur dari pagi membawak malam). Dalam dunia ni ada 1001 macam jenis orang, bermaksud bermacam lah ragamnya. Kali ini aku cuba menyenaraikan tabiat kita bila bangun pagi. Jom, cekikdaud (check it out). hihihi

Tengok Jam/handphone
Dah korang setkan alam akan berbunyi pada jam 6.45 pagi, dah tentu-tentulah jam 6.45 pagi yang dia berbunyi tu. Itupun nak tengok lagi. Lepas tu boleh pulak lelap 5 minit lagilah. dah tu 5 minit lagilah, pastu 5 minit lagilah. Betul tak???

Seterika baju
Malam tadi dah malas nak seterika jadi pagi-pagi lah kena seterika baju. Kalau nasib tak baik blackout. Alamatnya pakai jeans dengan t-shirt saja lah. Itu pun kalau boleh. Hehehe

Tadah air dalam baldi
Masa aku sekolah rendah dulu, cukup malas bangun pagi. 6.30 mak aku dah pot pet pot pet bangun-bangun dah pukul 7 setengah ni. Sekali kalang kabut bangun tengok jam baru 6.30. Pandai dia tipu aku. Apa lagi dalam bilik air sambil menyangkung tunggu air penuh dalam besen aku sempat lelap. Sekali kena jerit pulak, "Apa lagi yang ko nak jampi-jampi air tu, MANDI!

Barie A.K.A Buang air besar
Bagus kalau ada tabiat ini. Lawas lah kata orang. Sistem usus besar berada di dalam keadaan baik dan terkawal. Banyak makan betik pun boleh jadi juga. Tak pun makan saja JERING. Tentu-tentu korang tak sempat sampai pintu toilet. Hahaha

Kemas bilik tidur
Aku memang selalu buat menda ni. Walau pun aku ini bujang tapi kemas tetap kemas. Cuma kadang-kadang adik aku yang shift malam ni suka lanyak tilam aku. Lepas lanyak tak reti-reti nak tegangkan cadar pulak. Tu yang kalau balik rumah tengok tilam dah kendur-kendur jadi hangin satu badan tu. Nyampah lah.

Solat subuh
Dah mandi-mandi tu wudhu lah sekali, boleh terus solat subuh. Kalau dah terlambat, tu yang jadi subuh gajah tu. Ehh macam biasa jer.

Bersiaplah
Apa lagi tunggu, bearsiaplah untuk ke tempat kerja. Sarapan apa ada hal. Kedaikan banyak.
Satu aku nak ingatkan, aku biasanya bila duduk saja atas motor tu aku baca ayat Kursi (Allahula illa hailla.....). Abah selalu pesan, jangan lupa hafal. Insyallah kita akan dilindungi ALLAH swt. Tak payah pakai feng shui..... huhuhu

chow!


Tiada ulasan: