Selasa, 19 Januari 2010

MENU SARAPAN PAGI





Hari ini aku, sampai lambat. Jam 8.40 aku masih gedik-gedik merempit di jalan motor. Tadi ada pasangan India buat akrobatik di susur keluar ke Sg Way. Ish-ish kasihan lah pulak bila tengok begitu. Tapi kalau kaum ini bawak motor, bukannya reti ingat orang lain. Macamlah dia seorang saja yang bayar cukai jalan. Masa aku lalu dia masih terbaring di situ. POLIS sudah tiba. Jalan motor sesak macam siot saja. Berduyun-duyun motosikal terkandas sebab masing-masing sebok TOLONG TENGOK.

Aku sampai pejabat kawan-kawan sudah keluar ke site. Aku tinggal sorang-sorang di pojokan ini. Ina masih belum sampai. Aku ke kedai bawah mencari santapan pagi. Menu pagi ini.



Kopi o, sebab semalam kawan aku bagitau kalau hendak mengecilkan bahagian dada tu banyak-banyak lah minum kopi. Hahaha sebenarnya aku masih tidak pasti yang dimaksudkan tu KOPI atau pun NESCAFE. Sebab kedua-dua pun orang panggil kopi. Kari ayam di kedai MESRA. Nasi impit dan roti canai kedai mamak. Hahaha sebenarnya aku kurang sangat berkeinginan nak makan masakan mamak. Tapi sebab aku dah teringin sangat makan roti, tulah yang aku beli sekeping. Tak apalah aku pun tak nampak yang menguli tepung tu macam mana rupanya. Huhuhu.



Aku teringin sangat-sangat makan lempeng cicah kari. Ingat nak buat juga nanti. Aku kan suka memasak. Tapi masakan cara akulah. Aku tuliskan resepi favourite aku kalau korang teringin nak cuba.



IKAN KERISI SAMBAL(cili api)



Ikan kerisi(ikan merah yang kecik-kecik tu) – siang, letak garam&kunyit, goreng agak-agak ½ masak
cilia api, bawang merah(kecik), bawang putih – ditumbuk lumat
Asam keeping – 1 keping sudah.
Garam & Pak aji – ikut suka


Tumis bahan yang ditumbuk lumat tu, letak air (agak-agak sudah), biar lama sikit sampai cili api tu betul-betul masak, kalau kurang air tambah lah lagi. Letak garam & Pak Aji dan asam keping. Tips nak tahu garam tu cukup ke tidak tengok dia mendidih sekata ke tidak. Dah nak kering tu masukkan ikan yang digoreng tadi. Kacau sampai semua body ikan tu kena sambal. Lepas tu makan dengan nasi panas dan ulam timun. Perghh best. Sempoi saja kan?