Jumaat, 8 Januari 2010

KLINIK UNTUK ORANG MISKIN

Kos membina klinik untuk orang miskin dianggarkan lebih kurang RM 10 juta. Wah-wah banyak betul duit kerajaan ya. Itu baru sebuah klinik. Kalau ada 14 negeri dah berapa ya. Tak kan hanya sebuah klinik untuk satu negeri saja kan, paling koman mestilah 2 atau 3 buah klinik. Wah makin seboklah golongan yang sedikit itu mengira % keuntungan.


Bukan itu saja, sudahlah rata-rata orang miskn itu sudah membayar pembinaan klinik mahal tersebut, bila nak dapatkan rawatan kena bayar lagi, paling hampeh RM1 seorang. Itu baru seorang, yang miskin di Negara ini bukan hanya seorang saja. Kalau setakat nak periksa tekanan darah, kandungan gula dan kolestrol rasanya tak perlulah membuang duit rakyat melampau-lampau. Bukan kah sudah diwujudkan klinik desa disetiap ceruk rantau negara ini, apa salahnya letakkan khidmat tersebut sekali. Bukankah lebih BAGUS. Gunakan bajet 10 juta tu untuk tujuan lain yang lebih memerlukan. Contohnya tambah subsidi minyak untuk warga tempatan, ataupun untuk subsidi gula. Ataupun letakkan subsidi untuk 1001 cukai-cukai yang ada di negara ini yang dah tentu-tentu menyakitkan hati. SUSAH SANGAT KE?.


Itu pun dengan gah boleh cakap, ”........kita tak nak jadi macam orang lain yang janji macam-macam, kita terus buat. Itu bukti kita. Rakyat didahulukan...........” Memanglah rakyat didahulukan, tapi didahulukan sebagai benteng kesusahan. Kalau jadi apa-apa, rakyatlah yang susah dulu, rakyatlah yang mati dulu, anak beranak dia dan kaum dia semua selamat. Itu kata-kata seorang yang penakut. Eleh apa nak HAIRAN.... memang dia ini PENAKUT. Paling bangsat kita sekarang ni takut dengan H1N1 dengan ALLAH tu dah memanglah kita takut, tapi dia ni dengan ALLAH dah lah tak reti nak takut (sebab itu banyak buat dosa) dengan B1N1 dia takut lebih-lebih pulak. Hmmm sungguh MEMALUKAN.


Renungkanlah diari tahun 2009 yang lalu, banyak peristiwa telah berlaku. ALLAH menguji kita dengan berbagai cara. Diberikan kesulitan dan kesusahan tetapi diberikan jalan untuk mengatasinya bersesuaian dengan kemampuan kita. DIA juga memberi kesenangan tetapi diberikan sedikit kesulitan dengan maksud supaya kita bersyukur dan sentiasa ingat kepada NYA. Firman Allah Ta’ala:

‘... Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.” ( Al-Anbiya’: 35)