Jumaat, 22 Januari 2010

IBU 'TERBANG' DARI SARAWAK TERKILAN DIHALAU ANAK

Oleh ATIKAH DALI


SERDANG - Hajat seorang ibu tua, Tumi Wongsorujo mahu melawat anaknya bagi melepaskan rasa rindu setelah berpisah selama tiga tahun bukan sahaja tidak tercapai, malah hatinya hancur apabila dihalau anaknya itu.

Tumi, 52, yang datang dari Kuching, Sarawak dikatakan sanggup meminjam wang daripada sanak saudara untuk membeli tiket kapal terbang ke Kuala Lumpur pada Selasa lalu dan mencari anaknya itu walaupun tanpa alamat lengkap.


Usaha nekad Tumi mencari anaknya itu yang dikatakan tinggal di Serdang akhirnya membuahkan hasil apabila dapat menemui rumah anaknya malam kelmarin selepas dibantu oleh orang awam dan polis.


Namun apabila sampai di rumah anaknya, dia bagai terkedu apabila anak sendiri tidak mengaku dirinya ibu dan lebih pedih Tumi diherdik dan dihalau oleh anak perempuannya yang tinggal bersama suami barunya.


Wah anak-anak zaman sekarang. Kalaulah Mak dorang tahu yang dia akan jadi begini mesti tak sempat tengok dunia budak ni kan. Dunia dah sampai ke hujung. Ramai lagi yang tak sedar rupanya. Hmmm macam-macam.

KESEBOKAN MELAMPAU


Aku terlupa nak update blog semalam disebabkan kesibukan melampau. Hari ini aku agak kurang sebok sebab OG keluar mesyuarat. Yang tinggal di pejabat ni kitaorang sajalah. Oh ya, jabatan aku ada membela seORANG BERUANG. Disebabkan dia ni suka sangat mengamuk tak tentu hala macam bagus. Jadi kitaorang sepakat menamakan mengikut kelayakannya.


Hahaha hebat tak syarikat ini, ada macam-macam binatang ternakan di sini. Tinggal lagi nak tukar nama syarikat ni kepada mana-mana nama yang lebih menjurus kepada zoo.


Aku sedang sebok packing kerana Jabatan ini telah diarahkan berpindah ke bangunan ibupejabat. Sungguh meloyakan. Terpisah juga aku dengan kawan-kawan lama yang baru dipindahkan dari WR itu.

Tiba-tiba rindu kampung.... ishhh