Khamis, 17 Disember 2009

TERAPI JIWA

VERY SHORT, MOST EFFECTIVE AND HOW TRUE...
30 second Speech by Bryan Dyson (CEO of Coca Cola)


"Imagine life as a game in which you are juggling some five balls in the air. You name them - Work, Family, Health, Friends and Spirit and you're keeping all of these in the Air.


You will soon understand that work is a rubber ball. If you drop it, it will bounce back.


But the other four Balls - Family, Health, Friends and Spirit - are made of glass. If you drop one of these; they will be irrevocably scuffed, marked, nicked, damaged or even shattered. They will never be the same. You must understand that and strive for it."


WORK EFFICIENTLY DURING OFFICE HOURS AND LEAVE ON TIME. GIVE THE REQUIRED TIME TO YOUR FAMILY, FRIENDS & HAVE PROPER REST.



Ringkas, padat dan tepat. Aku lebih suka begini. Cakap apa yang PENTING sahaja. Tidak perlu kita bercakap berjam-jam untuk menyampaikan masej yang sejemput. CEO kitaorang kalau cakap paling sekejap pun 3 jam di perhimpunan pagi. Sampai adalah yang pengsan-pengsan. Tak lama selepas itu dia pun keluarkan arahan mintak orang-orang ADMIN sediakan kipas dan kerusi. Hahaha. Kenapalah suka sangat membuang masa bercakap benda yang mengarut berjam-jam tu. Kakitangan hendak ke tahu sangat hal-hal remeh? Asal kerja jalan dan BOSES dan Syarikat hargai staff dengan BONUS HEBAT melampau sudah memadai. Bukan kah itu adalah cara untuk MEMOTIVASIKAN staff dengan lebih bermaruah. Contohilah PETRONAS yang menghargai staff mereka seperti MANUSIA bukan HAIWAN.


Banyak benda aku belajar dari kesilapan lalu. Kalau sakit tu MC saja, kesihatan diri adalah PENTING. Dulu aku bukan main lagi menjaga kedatangan. Tidak pernah datang lewat, MC pun tidak pernah, EL lagilah jauh pangang dari api. Tapi Syarikat reward kat aku macamlah aku ini CILAKA sangat. Dicampak seperti anjing kurap. Hahaha lebih menyakitkan BERBOSKAN pula OG. Parah-parah.. nak mengadu dekat siapa? Itu belum dipanggil masuk pejabat malam-malam buta dan outstation duty yang mengejut bukanya dekat-dekat. Tak sempat-sempat nak jenguk orang tua di kampung, tiada masa nak berlazat-lazat dengan kawan-kawan, macam sial saja kan? Jadikanlah peringatan pada kata-kata CEO coca cola tu. Jangan pulak menyesal satu hari nanti.