Jumaat, 13 November 2009

SI BACUL DAN HASAD DENGKI

Manusia HASAD sentiasa berpura-pura dan dia ada disekeliling kita tanpa disedari. Memang sukar untuk mengenal pasti mereka kerana mereka ini bersifat BACUL. Lebih-lebih lagi orang yang didengkikan itu mempunyai kepentingan di dalam sesuatu organisasi ataupun PEJABAT.



Mereka ini tidak senang dengan kebahagiaan orang lain. Ada saja perkara yang tidak enak dimatanya. Bila mangsanya jatuh tersungkur barulah si bacul ini merasa PUAS dan merasa dirinya tersangat HEBAT. Seperti kata pepatah, lempar batu sembunyi tangan. PENAKUT AMAT.

Hahahaha aku keseorangan disini, TERPAKSA membawa diri sendiri ditengah-tengah orang asing yang kebanyakan dari mereka lebih suka ‘memakan daging saudara sendiri’.

Aku tidak pernah berpura-pura untuk menjadikan diri ini orang lain. Aku adalah AKU, aku tetap dengan pendirian aku, dengan kebiasaan aku. Di Pejabat, dirumah dan bersama teman-teman, inilah aku. Itupun ada hamba ALLAH ini yang tersangat dengkikan aku. PELIK sangat. Aku tidak pernah ada perasaan ingin tahu apa pun yang si bacul-bacul ini buat. Tidak BERMINAT langsung. Ish-ish




Sama saja yang di sana dan di sini. Agaknya inilah BUDAYA KERJA MALAY OUTDATED TYPICAL SECRETARY. Aku tidak berkata semua, tetapi hanya kepada segelintir yang BACUL ITU. Di sana ada yang baik, memang itu aku amat puji dan berbangga kerana pernah mengenalinya walau hanya seketika. Masa aku disana si bacul itu memang 1st class onarnya. Hinggakan 'si tua dan hitam' itu termakan juga kata-katanya. Tahniah sangat. Mudah-mudahan ada balasan dari NYA nanti. Yang disini pun sama saja. Menjejaki langkah-langkah ke NERAKA barangkali.



Aku lahir memang tidak disambut dengan dulang emas yang bertahtakan permata, kerana aku orang biasa saja. Bukan seperti mereka, anak kepada Menteri di Kementian itu, ataupun anak kepada Pengarah, Jabatan ini. Aku cuma anak peneroka FELDA yang sederhana. Ada ketika merasa juga kesusahan itu. ANDAINYA aku dilahir semula dan diberikan pilihan untuk memilih, aku TETAP AKAN MEMILIH IBUBAPA PENEROKA FELDA yang aku ada sekarang. Kerana kesusahanlah menjadikan aku orang yang tidak pernah lupa dan berterima kasih, kerana kesusahanlah yang menjadikan aku kuat, kerana kesusahanlah yang menjadikan aku lembut hati dan berperikemanusiaan.

DAN KERANA ITU SEMUA MENJADIKAN AKU BUKAN BACUL.