Selasa, 17 November 2009

POLIGAMI


Sebagaimana talak, begitu jugalah halnya dengan poligami yang diperbolehkan kerana hendak mencari jalan keluar dari kesulitan. Islam memperbolehkan umatnya berpoligami berdasarkan nas-nas syariat serta realiti keadaan masyarakat.

Ini bererti ia tidak boleh dilakukan dengan sewenang-wenangnya melainkan untuk mencapai kesejahteraan masyarakat Islam, menjaga ketinggian budi pekerti dan nilai-nilai murni Muslimin.

Apabila seorang lelaki berpoligami, hendaklah dia memenuhi syarat-syarat sebagai berikut;

Membatasi jumlah isteri yang akan dikahwininya – Hanya 4 orang isteri SAHAJA, gundek2 dan lain-lain accessory tidak dikira.

Diharamkan bagi suami mengumpulkan wanita-wanita yang masih ada tali persaudaraan menjadi isterinya. Dah dapat kakak, adik jangan dingorat pulak(sebelah ayah mahupun ibu)

Berlaku adil, - ADIL SECARA MUTLAK.

Berlaku adil terhadap dirinya sendiri.- cth:, sudahlah sakit,makan sendiri pun tak lepas, lagi nak bagi makan 4 isteri dan anak-anak.Sah-sahlah mati sebab banyak berfikir.

Adil di antara para isteri. – cth: hak isteri-isteri, kemesraan hubungan jiwa, nafkah berupa makanan, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain.

Anak-anak juga mempunyai hak untuk mendapatkan perlindungan, pemeliharaan serta kasih sayang seorang ayah (bukanya jadi haruan makan anak).

Tidak menimbulkan huru-hara di kalangan isteri mahupun anak-anak. Cth: bini tua datang serang bini muda di BANGSAR bawak anak-anak memecah tingkap segala sehingga polis kena masuk campur, sebab laki dia menipu.

Berkuasa menanggung nafkah. Cth pakaian dan makan minum, tempat tinggal, pendidikan dan Nafkah ditempat tidur.


Kalau dah gaji RM800 sebulan anak ada 8 orang duduk pulak rumah sewa di Kota metropolitan ini. Nak makan pun kena catu lepas tu suruh pulak si Isteri bekerja ataupun jual nasi lemak di tepi jalan untuk membantu. Ada hati lagi nak bercerita pasal POLIGAMI ke?? Memang cari maut jugak orang macam ini. Yang dikatakan berkemampuan memberi nafkah bukan hanya sekadar dibilik tidur. Kalau yang itu, budak sekolah pun boleh, silap gaya lagi POWER.

Pada pandangan peribadi akulah. Andainya aku ini bersuami. Aku akan mengizinkan LAKI aku POLIGAMI sebabnya:-

Pertama: Aku ni cepat jemu, setiap kali tengok pun bosan juga. Biarlah dia ada isteri lain dah tentu-tentu ada time table yang dia nak ikut. Tak adalah dia 24 di rumah kan.

Kedua: Daripada dia mengatal dekat ramai orang diluar tu lagi baiklah dia mengatal dekat yang 4 orang ini saja. Kita tak tahu tahap gatalnya macam mana diluar itu entahkan bukan setakat seluk-seluk saja, maklumlah kita tak nampak. Kalau yang 3 lgi tu, tentu-tentu aku dah interview dan buat medical test masa nak meminang tempohari termasuklah ujian HIV dan yang seangkatan dengannya, termasuklah penyakit kulit. Hahaha

Ketiga: Aku tak rasa aku ini perlukan suami 24 jam. Aku lebih suka menempel dengan Mak dan adik-adik daripada dengan dia. Kalau ada anak dengan anaklah kot. Lagi pun rasanya semua benda aku boleh buat sendiri. Kecuali lah benda tu dan mengimamkan solat.


Ohh ya yang akhir sekali sebelum perkara yang diatas itu, Dia kena mematuhi perjanjian-perjanjian yang telah di sah kan oleh Suruhanjaya Sumpah yang mana antara termaktub di dalamnya: Membeli sebuah rumah (Banglow setingkat) beralamat di no 7xx Taman Subang Permai Shah Alam di atas nama aku (sudah habis bayar). Memasukkan minimum RM 10,000 setiap bulan ke dalam akaun peribadi aku untuk tujuan keperluan peribadi (termasuklah SPA, kelas sliming dsb) dan simpanan hari tua. Memberi wang tunai RM 5,000 untuk belanja dapur(maklum sajalah sesekali dia makan dirumah, tentu-tentulah aku nak sesuatu yang istimewa). Hahaha

Kereta tak perlu disediakan sebab aku akan membeli sendiri kereta kegemaran aku, buat masa ini memanglah aku minat mini cooper, esok-esok aku tak tahu model apa pula yang keluar. Lagi pun aku tak nak lah nanti orang kata aku ini pentingkan diri sendiri, semua laki aku nak bayar. Duit gaji yang aku terlupa nak pakai setiap bulan tu, aku buat bayaran ansuran kereta sajalah. Duit keuntungan syarikat aku tu aku simpan dalam bank ’fix deposit’.

Setiap 4 bulan sekali aku mahu tajaan percutian ke mana-mana saja dalam negara dan setahun sekali ke negara-negara Eropah. Beserta elaun percutian.

Orang gaji kena ada 2 orang, satu untuk kerja-kerja diluar rumah satu lagi untuk kerja-kerja di dalam rumah. Aku tak nak warga asing. Aku nak warga tempatan. Warga asing ni perasan saja bagus tapi hampeh.


Setiap kali Hari Raya kalau dia tak mahu beraya di rumah mak aku pun tak apa. Sebab biasanya raya pertama rumah mak aku buat open house, busy nak layan tetamu. Kalau dia ada pun menyibuk saja nak siapkan makanan dia lagi. Ishh-ishh

Heheheh itupun kalau lah ada lelaki kaya nak kat aku. Alang-alang ada orang nak kat aku apa lagi, gua titik habis-habis. Mati jugak mamat yang nak kawin ngan aku ni.

Hmmm patutlah aku tak kawin sampai sekarang......selera melampau.