Isnin, 12 Oktober 2009

AKU TENGAH BENGANG






Hari ini aku datang kerja dengan hati yang panas. Kes hari Sabtu kena ’sound’ dengan boss yang ’gila’ masih menghantui. Tahap bengang aku sampai tak boleh nak tengok dia walau bayang dia sekali pun. Aku pernah kena marah lebih teruk lagi sebelum ini. Dengan Pengerusi Eksekutif, Pengarah Eksekutif, dan Pengurus Besar aku boleh selamba sahaja. Tetapi dengan Manager yang seorang ini aku cukup hangin. Sekurang-kurangnya yang pernah marah aku tu, boleh lah dikatakan nampak cerdik walaupun apa yang ditanya tu bangang sangat. Tapi yang ini dah lah tak berapa nak cerdik soalan pun tahap bangang yang terkeji. Aku kena buat sesuatu yang cukup luar biasa sekarang ini. Tapi buat masa nih, langkah pertama aku kena bangit dari kejatuhan ini. Rasanya dah lebih 6 bulan aku membiarkan diri hanyut dan hampir-hampir mengalah.




SEJAUH MANA KITA BOLEH MEMILIH




Dalam hidup kita seharian, setiap aktiviti dan cara hidup mengkehendaki kita membuat pilihan yang bijak untuk diri sendiri. Contohnya, bukak saja mata capai tuala mandi. Pernah ke kita perasan berapa lama kita memperuntukan masa memilih sebelum membeli tuala tersebut. Sesuai ke dengan kulit kita ini, apa pula jenis kainnya, warnanya luntur ke tidak bila basah nanti. Yang kita nampak hanya pandangan kasar, tengok di signboard Offer rm 9.90. Masa tu berlumba-lumba nak beli. Memanglah kita nih bukanlah orang-orang senang, tapi kita tak bolehlah sembarangan. Hidup ini sebenarnya biarlah cerewet sikit. Tapi janganlah melampaui batas sampai meloyakan sesetengah orang pula.

Tiada ulasan: