Isnin, 7 September 2009

CUTI YANG PANJANG


Cuti Panjang.
Hari ini merupakan hari pertama aku berkerja dalam bulan September. Aduhh malas sungguh aku. Nyaris-nyaris ter'MC' huhuhu. Tapi mengenangkan record kedatangan aku cukup tidak menarik semenjak aku dipaksa berpindah ini, ku gagahi juga.

Si Hijau dah mula jinak.

Alhamdulillah si hijau dah mula berkompromi. Itupun setelah merasuah hampir rm500. Adik aku mulai berani memandunya ke bazar. Jadi selamatlah wira aku kali ini. Tiada lagi lelehan minyak masak dari kuali yang menitis ke lantai bonet. Yekk. Si wira dah dimandikan bersih2 siap dengan vacum sekali. Dan sekarang dah parking dibawah 'porch' elok-elok sahaja. Setiap kali aku nak berlibur dialah yang akan ku bawa. Manakala si hijau untuk menambahkan income sahaja. Huhuhu. Diskriminasi sungguh.


Rindu adik bongsu.

Masuk ini sudah dua tahun berturut-turut aku meninggalkan kenikmatan berbuka bersama emak abah dan adik di kampung. Aku terpaksa berkorban untuk mencari sedikit wang saku raya. Lain sungguh rasanya. Kadang-kadang aku teramat rindu. Hinggakan ke satu tahap aku berbisik sendiri, 'yatim ke aku ni?'. Air mata terpaksalah disimpan dalam-dalam, Ini lah jalan hidup yang aku pilih. Aku boleh sahaja duduk makan gaji seperti biasa, tapi aku tak betah hanya makan gaji yg keluar hujung bulan. Dan secara jujurnya gaji ku tak lah sebesar mana pun. Rindu adik bongsu tahap melampau. Biasanya time sekarang dia dah buat perancangan untuk ke Sg. Besar membeli jeruk, asam segala bagai mengikut warna dan seleranya. Dan tukang bayar dah tentulah si driver ini. Tapi dah dua tahun kebiasaan itu dimungkiri. Biasanya aku tambahkan habuan rayanya sebagai ganti rugi. Dan harga untuk Jeruk dan asam serba manika itu ada driver lain yang tolong bayarkan. Hahaha untung ada adik-adik ramai ni...

Tiada ulasan: