Selasa, 8 September 2009

Bukit Beruntung yang tak berapa nak untung.

Dua hari sudah aku sempat menemani Fara balik ke rumah bukit beruntung. Ambil buku akaun Public Bank untuk dikemaskini. Kabarnya dia ingin mengambil kereta perodua VIVA baru. Alhamdulillah, nampaknya makin bertambahlah keluarga aku yang berhutang dengan bank gara-gara inginkan kemudahan sendiri. Tapi kemudahan tu memang perlu pun dalam keadaan sekarang ni.


Sayunya hati melihat keadaan rumah yang dibiarkan kosong begitu. Aku pernah duduk di situ hampir setahun dengan seorang kawan. Sungguh tak sanggup meredah dingin pagi di kala mata masih megantuk. Setelah dikira dengan duit minyak dan masa yang terbuang diatas motor aku akhirnya nekad menyewa dengan kawan-kawan di setapak. Lama juga di situ. Dan akhirnya aku pulang semula ke bukit beruntung itu, tapi kali ini dengan adik-adik ku. Tapi keadaan masih tak berubah, aku masih tak larat menungang motosikal ke tempat kerja oleh itu aku mula menyewa dengan adik-adik di Kampung Subang.

Sekarang sudah hampir dua tahun rumah itu ditinggalkan sendiri. Mahu tidak mahu aku terpaksa tinggalkan ia terus begitu. Aku akan tinggal di situ juga nanti. Ya satu hari nanti yang aku sendiri pun tak pasti. Nampaknya aku dah kena memikirkan cara supaya dalam seminggu ada sehari aku bisa tidur baring di situ.

Lemang yang Panas.


Adik ku, Emi merancang untuk memulakan perniagaan baru bersempena dengan ketibaan syawal ini. Lemang panas beserta rendang ayam. Hmm kalau diusahakan dengan bersungguh-sungguh memanglah menguntungkan. Ditambah pula dengan faktor kebanyakan masyarakat di situ yang agak berusia. Tak perlu bersusah payah memotong buluh dan memanjat kelapa. Berbelanja lah lebih sedikit untuk mendapatkan sebatang dua lemang untuk hidangan hari raya nanti. Tak adalah kempunan sangat.

Aku juga memberikan cadangan benda-benda lain yang boleh membantu menambah pendapatan bersempena dengan ketibaan Aidil Fitri ini. Antaranya:-


1) Ketupat siap anyam/kelongsong - rm 0.30/sebiji
2) Ketupat siap rebus - rm 0.60/sebiji
3) Daun ketupat - rm 6.00/100 keping
4) Rendang ayam/daging - rm 6.00/semangkuk
5) Serunding kelapa & daging - rm 4.00/semangkuk

Sebenarnya macam-macam lagi yang boleh dibuat bukan sekadar itu sahaja. Cuma kemahuan dan kerajinan tanpa jemu. Jangan banyak fikir dan berkalau-kalau. Apa yang ada depan mata terus jalan dan jalan.

Tiada ulasan: